Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Saturday, May 25, 2013

Jangan henti lawan kejahatan UMNO

Peluru habis, palembang tak alah jua... namun Lawan tetap Lawan...!!!

Oleh Aspan Alias

Selama ini kita merasakan kekuatan gerakan perubahan ini begitu efektif dan perubahan itu tetap berlaku dalam pilihanraya yang lalu. PRU 13 pun sudah selesai dan kita telah mendapat keputusannya. Hasilnya PKR tidak menerima keputusan pilihanraya kerana mereka percaya ada berlaku penipuan besar dalam pilihanraya itu. Sekarang rakyat berpusu-pusu berhimpun di mana-mana, di Pataling Jaya, P Pinang, Ipoh, Kuala Lumpur, Kuantan dan yang terakhirnya di Kuala Terengganu. Malam ini ada lagi perhimpunan di ‘vicinity’ Amcorp Mall, Petaling Jaya.

Itulah demokrasi dan tidak ada salahnya mana-mana pihak mengadakan perhimpunan itu untuk meluahkan perasaan bengis dan marah kita. Lagi pun sememangnya sudah biasa kita bersama dalam perhimpunan seperti itu. Bagi diri saya yang tidak ada apa-apa ini pun telah menjelajah dan menjejaki kaki dibanyak tempat dan daerah untuk memberikan penerangan betapa perlunya perubahan dilakukan dinegara ini. Tidak ada rasa letihnya semasa itu kerana semangat untuk berubah itu sememangnya begitu tinggi dan ditambah pula dengan sambutan yang begitu menggalakkan.

Hasilnya BN tetap memenangi PRU itu walaupun dengan jumlah kerusi yang menguncup. Sekarang wujud pula fenomena baru. Rakyat berkumpul kerana tidak berpuas hati dengan keputusan pilihanraya. Kalau dilihat dari sambutan ramai tidak ada sebab BN kekal memenangi pilihanraya itu, tetapi keputusannya BN tetap di berikan mandat. PKR tidak mahu menerima keputusan pilihanraya ini kerana dikatakan pilihanraya itu sarat dengan penipuan di mana-mana. Mahkamah akan menentukan samada keputusan pilihanraya itu benar-benar di penuhi dengan penipuan.

Jika Mahkamah memutuskan yang penipuan benar-benar berlaku, maka akan berlaku lagi lah perhimpunan-perhimpunan besar-besaran dan Tuhan sahajalah yang tahu bila isu itu akan berakhir kerana segala-galanya adalah dalam penentuanNya semata-mata. Sebelum keputusan di buat pun telah banyak kali perhimpunan itu diadakan dan sambutannya menggalakkan dengan kehadiran yang ramai untuk memberikan sokongan. Saya berharap rakan-rakan yang berjuang ini akan mendapat apa yang mereka hajati dan rakyat kembali hidup seperti biasa dengan aman dan tenang.

Tetapi sebagai seorang yang sudah begitu lama meniti kehidupan gerakan seperti ini, tentulah saya tidak mahu mereka kecewa lagi. Saya telah merasakan pahit maungya berjuang dan apa sahaja keputusan dan hasilnya nanti mesti diterima dengan syukur. Dalam perjuangan jangan berasa tertekan apabila menghadapi kekalahan. Kekalahan itu adalah makanan kepada pejuang asalkan sahaja mereka menerimanya sebagai salah satu dari perkara yang perlu dijangka.

Persoalannya sekarang, adakah pihak yang membangkang ini akan akhirnya berjaya? Jawapannya tetap berada dalam ketentuan Tuhan Maha Esa. Hanya sebagai manusia yang hanya menggunakan akal sahaja ini, ramai yang bertanya samada isu ini akan berjaya membuahkan hasil itu? Ada yang bertanya, adakah usaha ini tepat pada sasarannya? Ada diantara mereka bertanya dan menjawab sendiri dan berkata , ‘peluru habis palembang tak alah jua’.

Alah atau tidaknya Palembang itu, ia tetap berada dalam ketentuan Tuhan. Anda teruskan sahaja usaha itu tanpa memikirkan apa hasilnya. Samada berjaya atau sebaliknya akan ditunjukkan Tuhan akhirnya.

Hanya kita perlu ingat satu perkara, jangan sekali-kali ‘berkokok diatas tunggul yang rapuh’, Kokokan itu akan senyap apabila tunggul rapuh itu tersembam menyembah bumi. Takut-takut nanti tiada tunggul tempat hendak berkokok lagi.

Baik dari pihak kerajaan, mahu pun dipihak pembangkang nasihat dan pandangan ini, sama-sama kita ingati.
Anda mungkin juga meminati:

Warta Darul Aman

Arkib