Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Friday, April 19, 2013

"Inilah perpecahan paling dahsyat berlaku di kedah sejak merdeka!" -Veteran UMNO



Oleh: Mat Kering Bakaq Bata

Hanya tinggal besok sahaja semua yang akan bertanding PRU13 akan menyerahkan borang penamaan. Masa makin suntuk untuk mana-mana pihak yang sedang berperang dgn perasaan sendiri sama ada mahu bertanding bebas atau menentang parti sendiri dengan cara mensabotaj dari dalam. Mereka yang dimaksudkan adalah bakal calon UMNO yang tersingkir atau disingkirkan oleh Najib sebagai calon BN.

Selepas Jumaat tadi MK bersembang panjang dengan seorang veteran UMNO Alor Setar. Pada percamannya, BN akan kalah teruk dalam PRU kali ini di Kedah. Apa alasannya?

"Dalam PRU lalu konflik perebutan calon hanya berlaku di sesetengah kawasan di Kedah, kini PRU 2008 di hampir semua kawasan dan penentangan yang dibuat pula terbuka dan semua orang tahu, inilah sejarah perpecahan yang paling teruk bagi UMNO sejak merdeka" ujar veteran UMNO itu.


Belum sempat dia menyambung hujah, telefon berdering. Dia menjawab telefon tersebut. MK tak tahu apa butiran percakapannya namun sebaik menghabiskan perbualan dalam telefon beliau lantas berkata, "Tengok, di Jerlun pula ni... geng Man Pin pula mengamuk, himpun orang buat demo bantah Mukhriz."

Fuhh haritu Shahanim Puteri UMNO naik banner serang Mukhriz, harini orang lain pula. Dalam banyak kes perebutan calon nama Mukhriz dan bapaknya Tun Mahathir yang disebut.

"Memang betoi pun Mukhriz dan ayahnya, Dr. Mahathir yang mengatur calon di Kedah dan Najib hanya mengikut sahaja tanpa berani bersuiara di Kedah. Cuba bayangkan calon2 yang pernah kalah dan expired dikutup semula macam Othman Abdul, Mat Sudin, Mat bashah Marlia, Tajul Urus, Abu Hasan yang hampir hilang kelayakan kerana malas ke Dewan, ponteng 2 kali ke DUN tapi diangkat semula. Rakyat Kedah tengok line up calon pun dah hilang keyakinan. Yang membantah pula dengan kerja mereka, macam mana nak menang?" ujar beliau.

Tapi Najib boleh 'beli balik' semua bekas bakal calon yang menentang keputusan BN, MK cuba menduga.

Memang boleh beli balik, katanya, tetapi yang membantah tetap melakukannya lepas ini depa guna cara bawah tanah pulak suruh cawangan kempen pihak lawan.

Ooooooo macam tu.. MK pun beriya panjang.

Warta Darul Aman

Arkib