Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Saturday, February 16, 2013

RM403 juta tu hanya beban tinggalan BN yang ditanggung kerajaan kini... kalau nak kira semua kerugian angkara BN berbillionlah!!!


Oleh: Pak Dee

Akhirnya, sebuah blog Umeno Kedah jawab juga isu RM403 juta yang jadi tinggalan bewak hidup BN Kedah kepada kerajaan kini... itu pun mungkin terpaksa berhempas pulas sehari semalam pikiaq macam mana nak putag pusin isu supaya jawapan dapat diberi jugak. Tapi kalau aku jadi cikgu yang bagi markah... maka jawapan yang diberi oleh blogger upahan calon Pantai Merdeka itu hanya dapat 5% (markah kesian).

Mai cikgu nak komen pasai apa jawapan yang diberi tu tak boleh pakai...

1) Jumlah kerugian RM403 juta itu ialah jumlah yang ditanggung oleh kerajaan Pakatan Rakyat kini akibat perbuatan durjana BN yang memerintah Kedah dulu. Lebih banyak lagi kerugian duit rakyat yang berlaku di zaman BN tapi kerajaan kini tak payah tanggung... maka sekretariat Bongkar 403 tak masuk kira. Kalau masuk semua tu sejak zaman Syed Nahar tentulah berbilion-bilion jumlahnya. Contohnya projek kantoi chalet muzium padi, chalet Pulau Payar, screen gergasi MBAS, Marina Harbour Kuala Kedah, Kompleks Ikan Bakar Kuala Kedah, Mutiara Resort dan padang golf Tasik Pedu, Maahad Dini Jalan Suka Menanti, jambatan Pulau Bunting... ihh banyak lagi, tak larat aku nak taip. Itu semua tak masuk dalam RM403 juta tuu.

  2) Persoalan yang mereka timbulkan... awat baru sekarang, masuk lima tahun baru nak bongkar? Bukan pasai kira dengan lidi blogger upahan oii... kita sebut semua tu sebab BN mula serang kerajaan negeri kononnya Kedah rugi melabur balak kat Papua sebanyak RM6.4 juta. Jadi kalau RM6.4 juta hangpa riuh sedenia... ni hangpa punya rugi RM403 juta awat tak hingark sama? Aklibatnya BN terkantoi dengan isu RM403 juta sampai laa BN tak tak serang lagi isu balak kat Papua. Kira berjaya ler serangan kita ni untuk menutup mulut BN...kan kan kannn?

3) Blogger upahan calon Pantai Merdeka tu sebut PAS punya rugi banyak... berapa? RM330 juta... iaitu 'seleweng' hutang duit bina KUIN. Kah kah kah ..Takkan hutang itu satu penyelewengan? Bongkar RM403 juta kami kira tu tak masuk pun hutang hangpa tinggai waktu PR mula ambik Kedah 2008 dulu iaitu RM2.3 biliion!! Satu lagi... utang untuk bina pusat pengajian...nak bagi rakyat jadi bijak pandai, takkan haktu satu kerugian? Pendidikanlah pelaburan yang paling besar untungnya, dunia akhirat... Bab bayaq balik jangan risau, sebelum bank bagi pinjam depa dah ambil kira kemampuan bayaq balik, yg bagi kelulusan tu ialah pegawai2 atasan bank yang bijak pandai bukan setakat kerani bank (uhukk tersedak). 

Ok tak apa.... jangan kecewa dapat 5% markah. Cuba lagi menjawab, fokus terus kepada fakta yang diberi oleh Bongkar 403 dan perincikan satu-satu... baru dapat markah lebih. Misalnya bila disebut YIKed disaman RM11 juta... hangpa kena jawan macam nii (contoh saja)... hakim yang jatuh hukum tu penin mabuk ketum campur ubat nyamuk waktu baca hukuman kalau dia waras dia tak jatuh hukum macam tu... ok selamat menjawab sekali lagi.



Mai baca tulisan blogger upahan calon Pantai Merdeka tu... sebagai rujukan tapi jangan menghina atau kata apa2 kat dia (gelak dalam hati cukuplah)

PAS KEDAH RETI KIRA TAK? RM403 JUTA DENGAN RM0.5 BILION, MANA LEBIH BANYAK?

Mula-mula tu aku tanya la jugak, menatang apa 403 yang puak PAS Kedah dok riuh tu. Aku ingatkan nombor bilik hotel Mat Sabu kaaa.. nombor bilik Anwar kaaa... Rupanya jumlah kerugian yang kononnya dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ni...


Puak-puak PAS Kedah ni masuk Wisma, depa dok kira dari zaman Syed Nahar dulu, sampai la zaman Tok Det jadi MB, kononnya jumlah rugi RM403 juta. Oooo...lagu tu kaaa...

"Hebat" jugak matematik puak-puak PAS Kedah ni. Depa kira dari mula depa masuk Wisma pada Maca 2008, sampai Januari ni baru habih depa kira..!!! Tu diaaa... dekat 5 tahun baru dapat jawapan matematik tu..!!! Depa kira pakai lidi kaaa atau sempua? Heh!

Lagu ni laaa.. aku takmau cakap banyak la kan. Aku terima la BN Kedah dulu-dulu rugi RM403 juta. Logik la tu...depa kira dari zaman batu lagi wooo... zaman purba..!!! La ni dah moden dahhh...

Tapi, PAS Kedah ni baru saja mentadbir Kedah dalam 5 tahun, dah buat hutang sebanyak RM330 juta dah! Sapa nak bayaq duit hutang RM330 juta tu? Rakyat Kedah jugak laaa... takkan la nak suruh Pok Nik Ajisss bayaq kottt..?

Tu baru satu. Belum lagi aku sebut pasai SULIHH, projek-projek mineral dan galian yang depa tak declare, projek Keli-K dan banyak lagi. Aku yakin, kalau dicampur tolak...ada la dalam RM0.5 bilion kottt...heh!

Mana ada banyak RM0.5 bilion tu. Sikit jaaa...5 tahun perintah, buat laba kat negeri Kedah sebanyak RM0.5 bilion. Hebat la tu. Zaman BN dulu dari zaman batu sampai zaman Tok Det buat rugi RM403 juta wooo..!!!

Cuma aku nak tanya, antara JUTA dengan BILION tu yang mana lebih banyak aaa? Aku "fail" matematik dulu...heh!


Warta Darul Aman

Arkib