Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Sunday, September 23, 2012

Hudud bicara kes rogol pulak dahh? kalau tak reti pasai hudud toksah dok bersembanglah, nampak kata bodo



Oleh TOK SENAPI

Terbaca sebuah artikel dari blog UMNO sukarela ni mengenai hudud. Tengok tang tajuk pun dah merapu tapi saja TS lajak pi baca isi. Ish ish nampaknya jahil murakab sungguh puak-puak yang lebih kenai setan dari malaikat ni mengenai hudud.

Isi yang diulas panjang lebar tu rupanya idea copy paste dari bahan yang cetuskan kira-kira 20 tahun lalu sewaktu DUN Kelantan yang luluskan Enakmen Jenayah Syariah (II) yang mengandungi hukum hudud, iaitu perihal perempuan tak bernikah tau-tau mengandung.

Jawapan yang dibuat secara ilmiah oleh Dewan Ulamak PAS Pusat ketika itu jelas dan jitu, sehingga tidak dapat dicabar oleh ulamak UMNO, tapi mungkin penulis artikel UMNO masa tu tak masuk jawi (budak kanyag lagi) jadi tak dapatlah penjelasan tu. TS cuba cari tengok kalau jumpa kita siar penjelasan tu... tapi penjelasan sementara bolehlah Tok Senapi bagi untuk clearkan kebengongan penulis blog UMNO tu.

1. Hukum hudud tidak bicara kes rogol tapi bicara kes zina, yakni suka sama suka. Beza rogol dengan zina ialah satu paksa, satu suka sama suka. Zina bicara ikut hudud manakala rogol bicara ikut takzir atau sekarang ni disebut Penal Code.. dah ada pun dang-undang tu.
Berikut adalah kesalahan-kesalahan hudud:
a) Sariqah (mencuri);
b) Hirabah (merompak);
c) Zina (melakukan persetubuhan haram);
d) Qazaf (membuat tuduhan bahawa seseorang itu melakukan zina yang mana tuduhan itu tidak dapat dibuktikan dengan empat orang saksi);
e) Syurd (meminum arak atau minuman yang memabukkan); dan
f) Irtidad atau riddah (keluar daripada agama Islam).
Semua kesalahan hudud itu adalah berdasarkan nas Al-Quran... jangan dok pertikailah!


2. Apa kes pun yang berlaku, melibatkan jenayah syariah atau sivil ia tidak terus di bawa ke mahkamah tetapi mesti melalui proses siasatan. Kadang-kadang siasatan tu memakan masa yang lama bagi untuk mengumpul bukti. Misalnya kes 'khalwat' Badrul Amin dah berbulan sampai sekarang tak habis lagi siasatan dan mungkin akan memakan masa bertahun-tahun lagi baru siap (contoh saja tu). Nak habag kata siasatan untuk kes syariah memang teliti. Selepas siasatan selesai serah pula kat pendakwa untuk dakwa bawah seksyen apa. Kalau pendakwa kata siasatan tak lengkap patah balik kat polis atau pihak berkenaan, kalau tak cukup bukti tak boleh dakwa. Kes rogol, sumbang mahram secara paksa kena masuk Penal Code, tak boleh dakwa bawah hudud. Hanya kes yang jelas berkaitan kesalahan hudud baru bicara ikut hukum hudud.


3. Semua kes jenayah syariah kena dibaca atau dirujuk dengan semua enakmen yang sedia ada. Hudud yang dilulus di Kelantan atau Terengganu tu tak boleh dibaca bersendirian melainkan dengan lain-lain enakmen yang berkaitan. (Nak bincang hak ni kena pakarnya yang ulas) cuma nak habag bagi bukan boleh baca enakmen yg terbabit dengan hudud tu saja macam yang diulas penulis UMNO tu, tak betoi!


4. Kanun jenayah syariah yang mengandungi hudud yang dilulus di Kelantan dan Terengganu tu bukan dibuat oleh ulamak PAS semata-mata dan bukan dibincang sejak PAS menang tapi sebelum itu lagi, dengan perbahasan oleh ulamak-ulamak besar dunia. Antaranya Prof. Dr. Ahmad Ibrahim pakar syariah... ni pun satu masalah jugak, puak2 UMNO tu kenai ka Dr. Ahmad Ibrahim, agaknya depa lebih kenai Siti Nurhaliza berbanding Dr. Ahmad Ibrahim. Kalau setakat Loyar Buruk Zul Nordin ilmu dia taik kuku Dr. Ahmad Ibrahim pun takdak mengenai syariah. Jadi kalau setakat penulis cabok blogger UMNO tu tak payah nak cabarlah para ilmuan besar Islam dunia.


Cukup dulu 4 hujah atau penjelasan tu... nasihat TS pada penulis tu, pi balik mengaji dulu nuu balik mai baru kita boleh berhujah. Nak berhujah dengan orang jahil macam tu la ni buang masa saja...

Warta Darul Aman

Arkib