Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Thursday, September 15, 2011

Tok Bashah Minta Nyawa..nak jadi Menteri Besaq....

Oleh : PUTERI BULAN




Terkejut beruk juga bila Puteri baca kenyataan Tok Bashah dalam Sinar Harian 2-3 hari sudah. Amboi main pujuk rayu pula. Kalau adat lidah tu lembut dan lembik…rasanya lembut dan lembik lagi tengkok Tok Bashah. Cumanya..Puteri tak terasa nak melelehkan air mata sebab Puteri tak mahu menumpahkan air mata Puteri pada perkara yang sia-sia. Lainlah kalau Puteri baca kenyataan Islam dihina, ditindas, rakyat ditipu dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Puteri masih ingat lagi, Serikandi Mujahidah pernah tulis di ruangan Kedahla mengenai segelintir JKKKP ( banyak sungguh K ) yang ditangguhkan pembayaran elaun kerana menjadi penagih air ketum. Puteri ingatkan kembali kisah tu untuk membandingkan tindakan drastik yang diambil oleh pimpinan UMNO APCO kepada orang bawahannya dengan rayuan Tok Bashah baru-baru ini.

Tok Bashah merayu habis-habisan kepada geng-geng UMNO APCO, tak kiralah, JKKKP ke,UMNO bahagian ke, cawangan ke, petugas-petugas dan amilin-amilin ( tak palah Puteri guna istilah amilin) UMNO APCO agar memikirkan masa depan UMNO andainya mereka kalah dalam PRU ke-13 nanti.

Puteri tak mahu sebutlah pasal menang dan kalah sebab itu urusan Allah SWT cuma kita disuruh berusaha dan bekerja…tak gitu Tok Bashah. Puteri hairan..kalau parti yang menjadi tunggak kerajaan, punya duit melimpah ruah, pemimpinnya kaya raya, boleh miliki rumah bagai istana, cincin berjuta-juta harganya, kuasai sepenuhnya media massa perdana, semua orang boleh mereka beli, takkan perlu lagi kepada rayuan. Kenapa perlu merayu?
Haa..disini Puteri rasa dah dapat jawapannya. Seperti biasa, jentera UMNO APCO tak akan bergerak selagi tidak di topup. Ini dah menjadi budaya, bukan Puteri memfitnah atau mengadakan cerita, Jentera UMNO APCO tak akan bergerak andainya calon team mereka tidak dipilih menjadi calon dalam pilhanraya. Jentera UMNO APCO tak akan bergerak andai kemahuan dan permintaan mereka gagal dipenuhi oleh pimpinan atasan UMNO.

Dalam kenyataan Tok Bashah, dia ada menyebut, JKKKP dan UMNO cawangan enggan mengeluarkan wang tabungan mereka sendiri sebaliknya menunggu wang dari kerajaan pusat apabila berlaku sesuatu musibah. Tok Bashah juga kesal dengan sikap mereka yang lambat bertindak dan hanya menunggu peruntukan terlebih dahulu dan Tok Bashah sendiri mengaku parti pembangkang terlebih dahulu memberi bantuan segera.

He..he..he…Puteri nak tergelak kat sini…Tok Bashah lupa..siapa pembangkang di Kedah. Mudah lupa sungguh…..itulah Puteri nak bagitau..Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua…Tok Bashah juga yang komen dulu…Sejahterakah kita?

Tok Bashah secara jujur mengakui UMNO APCO dah kalah dengan sentuhan kasih terhadap rakyat. Dimana Squad Sayang..yang dicanang2 UMNO..dimana bukti kata-kata UMNO APCO yang megah bergema di media massa bahawa merekalah jaguh membela rakyat. Rakyat di bawah naungan negeri-negeri yang diperintah oleh BN/UMNO APCO semuanya hidup senang berbanding di negeri Pakatan Rakyat.

Kepada UMNO bawahan..dingatkan supaya menunaikan tanggungjawab tanpa mengira masa, tenaga dan wang ringgit tapi apa halnya dengan pimpinan atasan BN/UMNO APCO. Menggunakan kuasa dan kemenangan untuk meraih kekayaan. Membina rumah seperti istana, kerap bercuti dan berbelanja di luar negara, hidup umpama raja, guna wang negara untuk membiayai kehidupan mereka, menindas rakyat bawahan, harga keperluan harian melambung tinggi, kegunaan awam dijadikan sebagai premis mencari keuntungan dan macam-macam lagi. ( tidak termasuk berbelanjaan anak beranak mereka lagi )

Apa lagi yang ada, penyokong, petugas UMNO ke PAS ke tau siapa sahaja, semua akan menanggung bebanan yang dipersetujui oleh pimpinan atasan BN/UMNO APCO…. Mereka juga naik jelak asyik disuruh bekerja sedang pimpinan seperti ular sawa kekenyangan..bila lapaq..jengui kepala nak cari habuan.

Rakyat sudah cerdik wahai Tok Bashah, mereka boleh menilai yang mana baik yang mana buruk. Mereka tidak boleh lagi dibeli dengan selori tanah merah, sedozen anak ayam, sehelai kain batik, sekilo gula, setin susu mahu pun sekampit beras.

Lagi pun, kerajaan pakatan rakyat Kedah tak pernah mendikriminasikan sesiapa. Bantuan dihulurkan untuk semua, pengikut UMNO APCO tegaq pun andainya berkelayakan akan diberi bantuan. Puteri masih ingat semasa bantuan Ramadhan dan Hari Raya tempohari….kebanyakan pengikut setia UMNO APCO minta nama mereka dimasukkan dalam senarai penerima sebab kata mereka semasa UMNO memerintah mereka tak pernah dapat.

Jadi Tok Bashah apa lagi…kita tak pilih bulu..tak macam hampa..orang hampa pun hampa tak pilih…ni kan yang tak sokong hampa..laa hampa nak merayu….
Kalau nak harap rakyat Kedah..memang tipis harapan UMNO APCO..lainlah kalau kalau guna pengundi import.


Kesian juga Puteri dekat Tok Bashah..hasrat nak jadi Menteri Besaq..buat muka seposen minta nyawa…

Tok Bashah..Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua……Sejahtera Dikekal, Pincang Diranap.

Warta Darul Aman

Arkib