Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Monday, September 26, 2011

Tanggung Utang Buat Universiti 1000 Kali Baik Dari Tanggung Utang Buat Padang Golf...

Oleh : SEKANDI MUJAHIDAH


Kisah hutang..hutang…hutang lagi….hari tu kita dengar pasal Ustaz Azizan minta hutang dekat kerajaan pusat…Puteri Bulan dah bagitau..itu bukan minta hutang tapi tagih bayaran yang sepatutnya  dibayar oleh kerajaan pusat kepada Kedah.

Dengar pulak, Tok Bashah dok berletiaq macam mak nenek, komplen sana komplen sini, katanya projek kerajaan kedah tu merugikan serta telah buat nanya kat rakyat kedah pasal rakyat kedah kena tanggung hutang sebanyak RM330 juta atas nama nak bina kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) dekat kuala ketil.

SM nak tanya Tok Bashah…RM330 juta nak bina apa? Padang golf ka? Kelab gimnastik ka? Gelangang bowling ka? atau nak renovate rumah menteri besar ka?

RM330 juta tu nak bina sebuah kampus yang lengkap dengan pasarana dan boleh menempatkan lebih 10 ribu pelajar dan hampir 40 fakulti yang ditawarkan. Bukan hanya untuk rakyat Kedah malah kampus tersebut juga akan menerima pelajar dari luar negara.

Membina sebuah pusat pendidikan ni..rugi ka..? apakah hasil dari pusat pendidikan tersebut merugikan rakyat dan apakah sejumlah RM330 juta yang digunakan itu dikatakan hutang sia-sia? Tak Basha tak tau ka…pendidikan ini merupakan satu pelaburan jangka panjang yang tak pernah habis selagi ada manusia dan selagi ada yang nak belajaq dan yang nak mengajaq..

Membina genarasi yang berpengetahuan serta berkebolehan malah sebagai tenaga pakar dalam sesuatu bidang merupakan tugas pemerintah dan pulangan hasilnya akan kembali kepada negara. Rakyat yang  berinovasi tinggi, berpengetahuan, berkebolehan akan membantu meningkatkan kemajuan negara atau negeri.

RUGI KA…NANYA KA RAKYAT KEDAH?…TANGGUNG HUTANG SIA-SIA KA?                  Hat tu pun Tok Bashah tak boleh fikiaq..

Apa ke halnya dengan RM2.3 billion hutang yang ditinggalkan oleh kerajaan BN/UMNO haprak ..sapa yang dok tanggung..? rakyat bangla ka…? Nak tanya Tok Bashah  sapa dok tolong bayaq hutang hampa tu…

Lain kali tok Bashah,…kalau ada cita-cita nak jadi menteri besaq..janganlah dok bawa keluar statement jerat tengkuk macam ni…kalau tak nanti…ramai lagi tali perut tali perut UMNO haprak calon orang lain macam Tok Muhriz ke..melepaih..eekau..Tok Bashah…

Tok Bashah…Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua…

Warta Darul Aman

Arkib