Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Wednesday, July 6, 2011

Ish! MasyaAllah! Maakkk oooo...Nak Gelak Ka Nak Teriak Niii???



Ish! MasyaAllah! Maakkk oiii...nak gelak ka dak niii??? Polis UMNO kata Geng bersih nak merusuh di kola Lupo 9hb ni dengan molotov cocktail (bom petrol) dan parang lading!!! Stail komunis zaman dolu-dolu...

Tun Hisan Ketua Polis Selangor yang tak berapa ada rambut tu buat cerita sat ni... Mak tengok TB dak? Siap tunjukkan barang-barang yang dirampas tersorok di Pertama Kompleks dan Jalan Raja Laut dan sekitarnya. Ada botol plastik bertudung purple (biji ghemia), sumbu pakai benang mentah warna putih, minyaknya warna kekuningan...penuh botol. Satu lagi Polis Sigh lonjong pulak jumpa molotov cocktail...botol kaca warna hijau, minyak ada separuh dan sumbu pakai kain pelekat, yang dikoyak panjang-panjang. Sumbu tak pintal lasung macam pelita minyak kita dulu-dulu... Standardise saja sumbunya, sama corak, sama panjang, botol sama warna, hijauuuu!!! minyak sama banyak...dan botol itu bersihhh sekali...berkilat-kilat. Sere botol baru Mak!

Parang lading ada tujuh lapan bilah...2 bulan lepas aku beli sebilah untuk menebas kebun, RM15 satu. Yang paling ngeri sekali makkk! Ada T-shirt Bersih 2.0 warna kuning pulak tu disorokkan bersama bom petrol dan parang lading! Polis tu kata, ada 3 orang dok buat sorok benda-benda tu di sekitar kola Lupor... Mak! Jangan tak tau pulak, Jalan Raja Laut ada Pejabat Agong PAS... Ada orang awam nampak puak tu dok sorok, terus telefon polis...dengan cepatnya polis mari ambik semua barang2 tu. Minyakdalam botol sikit pun tak tumpah.... parang tu semua baru-baru...sure tak besa menebas lagi... kita penjam buat takek kayu api pa mak....tajam tu!

Mak! Jalan Raja Laut bukan macam belakang rumah kita, semak samun... Kat situ ada deretan kedai 2 tingkat ke atas... tinggi2 ... Ada hotel, bangunan bersambung-sambung.... ada lorong tengah tu sambung ke Chow Kit dan Lorong Hj Taib! Ada tempat tunggu bas...tunggu teksi, kedai mamak, org makan tak berenti renti. Orang pula ramai lalu lalang tak putus-putus... Ada Public bank, ada kedai spare-part motor, ada kedai mainan budak2. Utan lalang, pokok cenerai, senduduk, kapal terbang, seneru, seniyo, riung,...tak dak! kemucut pun tak dak mak weiii...pokok bunga cina lagi la tak dak!
Mak! Kalau baju kita simpan dengan minyak petrol dalam botol tak dak tudung...baju tu bau minyak dak Mak? Ada ka manusia gamak pakai baju busuk minyak? Kalau susuk parang lading 3-4 kaki panjang, agak2 orang nampak dak mak? Hulu dia plastik warna merah dan warna hijau... buleh susuk ke dak Mak, di kaki lima kedai-kedai tu... Kalu Mak tak dapat bayangkan Jalan Raja Laut dengan Pertama Kompleks tu, 9hb ni aku bawak mi gi tengok tempat tu...dengan syarat, mak jangan gelak sampai terguling sudah!

Mak, orang bodoh mana taruh situ, barang2 macam tu...minyak petrol minyak gas ni jenih bau ka dak mak? Kalau ada bau, busuk pulak tu, dari 5hb sampai 9hb, orang tak leh jumpa ka Mak? Mak oiiiii...minyak petrol moto pak pun, kalu tak tutup tangki, dia meresaap gi gitu jaaa...ni pulak dok dalam botol, sikit pulak tu... ada ka nak dan pakai 9hb ni... Kalu coh lepa, pastu tak meletop, sebab minyak tak dak... nak buat gena mak...orang tak gelak ka???
Yang heran sekali Mak, baju tu gi susuk situ buat pa? Orang semua nak pakai, dak pun org bawa boh dalam beg... Selai 15 hinggit tu Mak, bukan murah... Kalu orang kebas gi, macam mana... Org mesti minat punya sebab baju tu tak kotor lasung-lasung! Dema wak masuk TB mak oiii! Cerita macam tu masuk buletin utama Tv3 suku! Mak tengok TB dak mak malam ni...

Makk!!! nak gelak ka nak teriak ni??? Dema suruh kita percaya cerita dongeng macam tu...yang cakap tu Ketua Polis Negeri Selangor Mak oiii! Gaji dia besa..pangkat dia tinggi... Dia orang pekan! Bukan kapong macam kita... Mak, kalu gamak... tolong gerak Asma' dalam ndoi tu sama, suruh dia percaya juga cerita hebat ni... Mak! katop TB lah sari dua ni Mak, satgi Pak napak berita ni dalam TB, takut dia rebah terguling... kesian la kat polis botak dan polis Sigh tu!! Orang luar negeri dok gelak tak bereti lagi ni mak ooo...pecah perut pun ada pa, kesian juga ke dema pong!

(Penulis adalah Setiausaha Politik kepada YAB Menteri Besar Kedah dan Ketua Penerangan PAS Kedah)

Warta Darul Aman

Arkib