Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Wednesday, June 15, 2011

Selori batu berbayar depa hingaq, RM7.5 juta seleweng STDC buat pekak badak

Oleh: Tok Senapi


(Sila baca artikel yang dipost sebelum ini dulu, baru baca tulisan ini)
Hasil siasatan, maka sahih lagi nyata, terang lagi bersuluh berita dari blogger konco APCO itu adalah fitnah semata-mata. Cerita sebenarnya Pak Cop beli selori batu kasaran dari BINAK untuk tambun depan rumahnya yang berbecak. Pembelian itu berlaku secara sah kerana ada pembayaran terhadap kos perkhidmatan dan barangan, tiada unsur-unsur penyelewengan, paksaan atau ketidakrelaan hati. Terdapat semua dokumen pembelian yang lengkap dan sah.

Sewaktu depa mai hantag batu tu Pak Cop terlantar di Hospital Sungai Petani, lima hari dia di sana, takdan dia nak pikiag bab batu masa tu.

Berikut ini penjelasan terhadap beberapa fitnah yang dibuat:

Pada hari kejadian, penduduk setempat menganggap longgokan batu2 di tepi markas PAS Kg Memali adalah utk membaiki mini tar yg tidak jauh dari situ yg juga jalan menuju masuk ke rumah Sentorian Usop.

Batu-batu itu tidak dilonggokkan di tepi markaz PAS Kg Memali tetapi dilonggokkan terus di halaman rumah pembeli/Pak Cop. Antara markaz PAS dan rumah Pak Cop agak jauh buat apa BINAK nak longgok kat situ, lagipun cuma selori.

Tapi sayang sejuta kali sayang. Bagaikan durian luruh menghempap bumi, harapan penduduk kg hanya tinggal harapan saja. Berlinang air mata melihat batu2 tu digunakan utk meratakan kawasan becak di halaman rumah Sentorian Usup.

Takdak penduduk Memali yang berlinang ayaq mata, yang berlinang ayaq mata mungkin pemfitnah UMNO dok tegyegak pasai elaun blogger upahan UMNO tak bayaq bulan ni.

Kalau dilihat pada keadaan batu itu, memang benar dakwaan bahawa pihak BINAK telah melakukan kerja2 yg tak berbaloi dgn kos mereka. Di khabarkan BINAK terpaksa menanggung kerugian kerana terpaksa membawa backhoe dan steamroll hamper 100 kilometer dari Bukit Perak daerah Pendang ke Memali daerah Baling.

Bukan setakat bebaloi tapi kerja perniagaan BINAK sangat menguntungkan walaupun berniaga selori batu kasaran kerana kenderaan dan jentera mereka adalah dalam perjalanan pulang dari melakukan projek besar di tempat yang lain. Kalau tak kerana tambun batu rumah Pak Cop pun depa kena bergerak balik jugak, bukan buleh berkampung kat tempat projek yang telah selesai sampai dajai turun. Adapun kononnya depa mai hampir 100 km dari Bukit Perak dengan pelbagai jentera berat hanya untuk ke rumah pak Cop, itu fitnah jahat semata-mata. Takkanlah crew BINAK tu nak bodoh macam segolongan para pengikut UMNO yang pikiag guna kepala lutut. Depa mai dengan jentera-jentera berat dari jauh hanya untuk hantaq selori batu? dak muhong orang pun biaqlaa orang boleh pecaya jugak sikit-sikit, nii langsung takleh diterima dek akal. Jangan ingat pekerja-pekerja BINAK dari atas sampai bawah tak tau kira untung rugi. Hangpa pecacai UMNO saja yang suka dok pikiag macam orang bodoh.

Aku diberitahu bahawa telah banyak kes salahlaku dan salah gunakuasa Sentorian Usop Usin ni telah dibawa ke SPRM, tetapi sampai la senyap saja…..

Haktu betoi, sebab SPRM tu bijak. Pegawai depa bukan dilantik oleh JKKKKKKP yang kilik fail terbalik. Depa bekerja secara professional. Kalau ada kes mesti tertuduh akan didakwa. Adalah termasuk 8 benda ajaib di dunia, orang PAS jika lekat kes rasuah tapi tak didakwa. Bila tak dakwa maknanya takdak kes ataupun tak berlaku penyelewengan.

Yang Tok heran, bloggers pecacai UMNO ni sibuk dengan pembelian selori batu kasaran yang berbayar tapi buat-buat pekak badak terhadap pendedahan penyelewengan STDC zaman BN faraid duit GLC tu dekat UMNO dan untuk segala program UMNO. Macam kata pepatah Melayu cucu kuman hak dok dalam perut nun jauh di bintang kejora depa nampak, tapi dinosaur depan mata depa tak nampak.

Yang sebenaqnya bukan tak nampak tapi buat-buat tak nampak sebab tuu kroni aku, geng aku... orang panggil hipokrit @ munafik @ lidah bercabang macam lidah bewak.

Demikianlah adanya jawapan dari Tok Senapi, maaflah atas kekasaran bahasa yang disengajakan sebab itulah 'cara berhikmah' nak ajaq kaki fitnah dan pengadu domba wahai pecacai UMNO sekelian.

Warta Darul Aman

Arkib