Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Sunday, June 26, 2011

Bashah, hang pening ke mengigau?

Oleh: Wartawan Kedah La

Dulu depa kalut dok tembak peluru, kerajaan PR Kedah tak buat apa dengan manifesto….La ni, bila kita dah terbit bukti, siap dengan buku untuk orang ramai baca dan teliti….depa (especially Bashah) kata fakta dalam buku ‘Pencapaian Kedah Sejahtera’ diragui.


Ishh…mamun ka ngingau depa ni…sat-sat kata tak buat apa…bila dah keluaq bukti depan mata, depa kata tak sah dan jawapan politik semata-mata….macm tu jawpan org mengaji tak abis….

Masa kata kerajaan PR Kedah tak buat apa, bila orang suruh depa senarai apa yang tak buat…diam plak…

Komen Bashah lepas rasmi mesyuarat UMNO Kuala Kedah....

“Saya anggap jawapan isi kandungan buku itu hanya jawapan politik semata-mata. Kami tak puas hati dengan penjelasan dalam buku itu, dan akan bangkit kan semula isu manifesto dalam Sidang DUN akan datang.”

Macamna jawapan tak politik Bashah oi….dah yang apa yg kerajaan Kedah dah buat…nak tipu kot lain pasal pa…apa yang tercatat dalam buku tu benar, tiada kompromi lagi….

Depa kata tak puas hati dengan penjelasan dalam buku tu….memang la tak puas hati, dah depa tembak kata kerajaan la ni dok makan gaji n elaun saja…tak buat apa….macam mana depa nak tau kerajaan buat apa, sebab tak da RTM atau TV3 dok cherita yang baik2 pasal Kedah….dok habaq yang tu tak kena, yang ni tak kena….jadi, puak2 yg dok nganga tv ni, percaya la dengan apa yg dihebahkan…..

“Elok juga buku itu diterbitkan supaya rakyat dapat menilai satu persatu apa yang ditulis dan buat perbandingan dengan situasi masa kini. Adakah ia menggambarkan situasi yang sebenar?”

“Kita tidak akan biarkan rakyat terpedaya dengan jawapan bermotifkan politik. Banyak fakta yang yang bercanggah dan perlu diperbetulkan.”

Memang rakyat dah celik…sapa yang betul, sapa yang tak betul….rasanya rakyat lebih cerdik dari Bashah…

Dalam buku tu, apa yg dah buat depa habaq…yg tak buat (makna yg tak capai apa yg janji) pun depa habaq….dok tak kena lagi tu….

Bila baca komen Bashah, komen yang tidak membina dan tidak dapat merangang pemikiran rakyat….dia kata ni adalah jawapan yang bermotifkan politik….apa yg kata motif politik ni, apa plak yg tak motif politik?????

Kalau ada sebut hina orang, fitnah orang, tuduh orang (macam kes Anwar la), baru nampak mcm ada bau-bau politik….dalam buku ni dok cherita apa yg kerajaan dah buat untuk rakyat, tang mana ada unsur politik….

Bashah kata lagi, UMNO nak terbit buku untuk lawan balik buku Pencapaian Kedah Sejahtera’, sebab nak tunjuk kat rakyat sapa yg ‘hero’ kat Kedah ni….Kita nantikannya….

“Tunjukkan bukti barulah boleh akui peratusan itu. Sesiapa sahaja boleh bercakap tanpa bukti, ianya tidak beri apa-apa makna. Sepatutnya setiap perkara yang dinyatakan perlu disertakan maklumat terperinci dan bukti,”

Maklumat terperinci apa lg Bashah…tlg habaq sat….dia nak terang dan nyata tera mana lagi…ka, dia lambat faham, ataupun dok pening, betul ka apa yg kerajaan Kedah dah buat ni….masa kami perintah 50 tahun pun tak boleh buat sampai tera ni…..

Bukti apa plak, bukannya pi buat report polis….takkan nak bawa mai bukti seketul tunjuk kat rakyat…macam buat Insaniah di Kuala Ketil, takkan nak bawa bangunan tu jaja merata tempat….macam duit kafalah, nak tunjuk bukti apa lagi??? Ramai orang kampung dah dapat duit tu….kes rasuah, SPRM pun tak dad ok dakwa pegawai atau pemimpin Kedah, memang dah terang lagi nyata, nak tunjuk surat pengesahan SPRM kat Bashah, baru dia percaya ka???? Hasil balak, audit negara pun dah puji Kedah, Bashah dok tak percaya lagi….nak bawa mai kayu balak kat dia tengok sebagai bukti ka???? Kedah dah jadi pengeluar nangnas Kedua di Malaysia, lepas Johor….kalau Bashah nak tengok bukti, pi la ziarah-ziarah ladang nangnas nu….banyak lg la kalau nak cherita ni…..

Warta Darul Aman

Arkib