Kedah La

Kedah La versi baharu. Menggerak hati nurani dan pemikiran rakyat Kedah untuk melakukan perubahan dalam PRU14 nanti.

Terkini dari Kedah La

Sunday, June 26, 2011

Awat Tok bashah saja ragu, rakyat Kedah dak pun…

Oleh: SERIKANDI MUJAHIDAH

Serikandi libang libur dengan perangai Tok Bashah, tok ketua UMNO Kedah. Lemas, rimas tapi bukan takut cuma geli telinga.

Dia komen, kononnya pencapaian Kedah Sejahtera diragui dan tiada bukti yang menunjukkan pencapaiannya telah mencapai 80 peratus. Yang dok ragu, puak-puak Tok Bashah je…bukan semua rakyat Kedah.

Kalau dia kata fakta-fakta pencapaian tu meragukan…sila sanggah dengan fakta bukan dengan kenyataan lapuk zaman berzaman yang bagi Serikandi orang buta pun tau ayat-ayat tu keluar dari mulut siapa.

Bagi UMNO, pembangunan hanyalah dengan tersergamnya bangunan, buat jalanraya dan lain-lain yang bagi mereka boleh tumpang setimba untuk nak dapatkan projek.

Skop pembangunan tu luas……..macam MB Kedah kata dalam perhimpunan bulanan Warga Wisma yang lalu, pembangunan insan juga satu pembangunan. Bina insan yang nak cerna pembangunan fizikal. Kalau insan yang dibina dengan baik pembangunan fikizal akan dijaga dengan baik tapi kalau insan macam penyamun semua pembangunan akan dikeronyeh (bahasa kedah ni) semahu-mahunya.

Tok Bashah, zaman hampa memerintah dulu, ada hampa fikiaq bab nak bina insan? Macamana nak bina anak-anak muda yang tak tentu hala, rempit sana rempit sini. Budak-budak sekolah yang tak tau solat, tak tau hormat orang tua.Lepas SPM tak tau nak buat apa, habih fikiaq…cari daun ketum buat bisnes air daun ketum.

Yang kita dok bagitau..80 peratus termasuklah pembangunan untuk budak-budak tu. Kem Anak Soleh, Kem Bina Insan, Kem Bina Syahsiah, Kem Belia Sejahtera. Orang-orang dewasa pun Kedah tak lupa, buka kelas pengajian kat Mentaloon (oppps..sorry…Tok Bashah memang tak pi.

Kebajikan rakyat yang hampa tak buat sebelum ni…mana tidaknye..asyik-asyik..(sejuta untuk kau…10 juta untuk aku…bla..bla..bla..bla..). Skim kafalah untuk orang-orang miskin, sumbangan untuk guru-guru Quran, warga bidan, ibu-ibu tunggal, pelajar-pelajar IPTA. MKK tolong bina rumah orang miskin, kerajaan negeri sumbang duit lagi. Hat tu nak masuk dalam apa…bukan pembangunan ka Tok Bashah.

Peluang pertanian untuk orang kampung.Tanam nenas, buka kilang mengetin nenas. Beli mempelam Sala dari orang kampung, buat jus mempelam. Ni..musim rambutan pulak..nak tinkan buah rambutan…hat tu bukan pembangunan ka??

Lapang-lapang mai la melawat ladang nenas, kilang pengetinan, ladang lembu, kem-kem yang Serikandi kata tadi….ni dok melalak kata tak da bukti.

Satu lagi, rajin-rajin jalan sama kat Kuala Ketil. Tengok sama bangunan apa dekat dengan tasik tu..nak bagitau kat Tok Bashah..tu la pembinaan kampus tetap KUIN. Zaman hampa tak da…kalau pergi Langkawi jenguk-jenguk sama apa yang kerajaan negeri buat kat Pulau Tuba….

Banyak lagi..mai sendirilah tengok..statistik pendapatan kerajaan negeri..masa hampa perintah dengan Pakatan Rakyat perintah. Hutang yang hampa buat boleh bayar, duit dalam kantung kerajaan boleh bertambah. Haaa..bukan pembangunan lagi ka..?

Rakyat tak pernah tertipu dengan Pakatan Rakyat tapi rakyat sering ditipu oleh UMNO/BN. Rakyat Kedah boleh menilai pencapaian kerajaan negeri termasuk orang-orang UMNO cuma pemimpin UMNO saja buat-buat tak nampak dan tak boleh terima kenyataan.

Warta Darul Aman

Arkib